Sådan kan du komme udenom de kedelige pligter
Mange danskere vælger at bruge penge på levering af dagligvarer, rengøring og måltidskasser. Nu er også udendørs vedligeholdelse som rensning af tagrender, fliser og facader kommet med på listen. Mange vil nemlig hellere bruge tiden på alt det sjove i livet end på hus og have.
Tid kan man ikke købe for penge. Men penge kan købe ydelser, der giver mere af den tid, som er en mangelvare i mange danske hjem.
Er der overskud i budgettet, betaler mange gerne for at slippe fra de kedelige men nødvendige opgaver. Eksempelvis rengøring, indkøb og madlavning og på den måde få mere tid til de ting, som betyder noget i livet.
”Vi vil have tingene til at komme til os, fordi vi er pressede på tiden og prioriterer den. Mange har også erkendt, at de ikke har evnerne og derfor gerne vil betale for et bedre resultat, end det du selv kan frembringe. Der er nemlig sket et kæmpe kvalitetsløft indenfor disse ydelser.” Det fortæller trend- og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg, der bl.a. beskæftiger sig med forbrugeradfærd.
Alle kan være med
I dag er det muligt at betale sig fra alt udendørs vedligehold, som for mange familier er en tidsrøver. Hos Nanostone oplever Claus Møller, at flere og flere danskere vælger at betale sig fra rensning af tagrender, algerens af fliser og træterrasser og pleje af græsplænen.
”Vi ser en tendens til, at mange vælger at udlicitere den udvendige vedligeholdelse. Mange vælger at de hellere vil bruge tiden med familien. Vores kunder er både travle børnefamilier i nybyggerkvarterne, der har fået deres første hus og er blevet overvældede, hvor man opgaver og udgifter, som følger med et hus,” sider Claus Møller, der er CEO og grundlægger af Nanostone.
Nanostone er eksperter indenfor specialafrensning og overfladebehandling samt vedligehold af udendørs arealer. Nanostone tilbyder en lang række ydelser som rensning af fliser, træterrasser, tag, facade og tagrender, samt professionel græspleje til at få en sund og grøn græsplæne. Ydelserne fås som en abonnementsordning. Her kan man for et fast beløb få løbende vedligeholdelse af udendørsarealerne.
”Modsat andre lande som USA har vi herhjemme ikke haft tradition for at udlicitere den type ydelser, fordi prisen var for høj. Vi har udviklet et logisk system, så vi kan planlægge arbejdet på en måde, så prisen kommer ned på et niveau, hvor almindelige mennesker kan være med,” siger Claus Møller.
Ro i krop og sind – uden kedelige pligter
For en gennemsnitlig pris på 495 kr. om måneden bliver udenomsarealerne vedligeholdt løbende ift. den rette tid for sæsonen.
”Hvis man selv skal i byggemarkedet og købe produkter, når man at få brugt rigtig mange penge og tid, før man finder frem til de rigtige produkter. Vi har derimod testet og forbedret vores produkter gennem 15 år,” påpege Claus Møller.
Trods krise og stigende inflation oplever han ikke, at kunderne vælger den ydre vedligeholdelse fra.
”Jeg tror, at folk sparer på ferierejserne og vælger de hjemlige omgivelser til. Når man kommer træt hjem fra arbejde, giver det en god ro i krop og sind, at græsplænen og huset står pænt” påpeger han.
Det trendy haverum
Græspleje er kommet på listen over de ting, som flere og flere husejere vælger at betale sig fra.
”Mange betaler sig allerede fra fliserens, og nu vil de gerne have græspleje med. Græs er ikke bare græs, men en videnskab. Vores greenkeepere er uddannede og nørder græspleje,” siger Claus Møller.
Nanostone opkøbte sidste år EasyGreen, som er specialiserede i netop græspleje.
”Haven er blevet et trendy rum, som vi prioriterer og bruge penge på. Det er en kurve, som har været stigende i de sidste 20 år. Haven er en forlængelse af hjemmet og skal spille sammen med resten af huset,” siger Mads Arlien-Søborg.
Alt efter abonnementsordning kommer der to-tre gange om året en professionel greenkeeper, som behandler og vedligeholder græsplænen.
”Så skal kunderne kun klare græsslåningen, som også kan ordnes af en robot, og kan bruge resten af tiden på noget sjovere,” siger Claus Møller.
Nanostone har eksisteret siden 2008. Firmaet vækster med en hastighed, så de for syvende år i træk er blevet nomineret til Børsens Gazellepris. Virksomheden har 25.000 privatkunder over hele landet og 130 ansatte fordelt over hele Danmark og Sydsverige.