Det er tid til vinterferie, men for de fleste ser vinterferien ikke ud som den plejer. Er du ved at løbe tør for idéer, så få lidt inspiration til vinterferien her.

Vinterferie er for mange mennesker skiferie eller solferie. Det kan af gode grunde ikke lade sig gøre i år. Selv om der stadig er nogen der har mulighed for at nyde solen i fjerne egne, vælger de fleste at blive hjemme. Det kan være lidt af en prøvelse, når de normale forlystelser og adspredelser er lukkede.

Inspiration til indendørsaktiviteter

Inspiration fra Ecolabel
Selvom der er mange gode anledninger til at komme ud i naturen, kan der nogle gange være behov for et par hyggelige timer indenfor. Men hvis du har børn, er det måske ikke altid lige let at finde på indendørs underholdning. Her får du forslag til hyggelige indendørsaktiviteter.

Gør skrald til skatte

Kreative sysler hører ikke bare højtiderne til. Også på en stille eftermiddag eller en weekenddag kan du være med til at styrke dit barns kreative evner, nysgerrighed og fantasi gennem små krea-projekter. Så ryd køkkenbordet, og find sakse, pap, blyanter, tuscher, perler, lim og maling frem.

I stedet for at smide gamle blade, toiletruller, syltetøjsglas, mælkekartoner, dåser og korkpropper ud, kan I samle lidt sammen over en periode og bruge det til de kreative projekter. På den måde lærer du også dit barn om genbrug og genanvendelse af materialer, når de gamle ting får nyt liv.

Toiletrullerne kan laves til små, sjove figurer, hvis I tegner tøj og klistrer øjne, hår og hatte på dem. Eller de kan klistres sammen to og to, dekoreres og få sat snor i, så de fungerer som kikkerter. Syltetøjsglassene kan I lave til flotte vaser eller lysestager ved at male eller découpere dem med gamle servietter eller flotte blade. Bunden af mælkekartonerne kan I klippe af og dekorere, og så kan I så karse i dem. Korkpropperne kan sættes sammen med tandstikker til små dyr, ligesom man gør med kastanjedyr. Og de tomme dåser kan beklædes med flot papir og bruges til blyantholdere på skrivebordet.

Styrk krop og sind

En indendørsaktivitet, der gavner både dit barn og dig selv, er at lave en fysisk aktivitet sammen. Det behøver ikke kræve noget særligt udstyr, og det behøver ikke at være specielt teknisk eller kompliceret.

Rul nogle måtter, tæpper eller håndklæder ud på stuegulvet, og lav en halv times yoga sammen, mens I lytter til rolig musik. Måske kender I ikke nogen officielle yogaøvelser eller -stillinger, eller kender deres navne, men det er ligegyldigt. Prøv jer frem, og mærk efter, hvad der føles rart for jer. Og slut så af med et par minutter, hvor I bare ligger på ryggen med lukkede øjne, lytter til musikken og har fokus på jeres vejrtrækning.

I kan også skrue helt op for jeres yndlingsdansemusik, mens I danser rundt og forestiller jer, at I er til koncert eller fest. Måske kan I skiftes til at vælge nogle særlige dansemoves, som de andre skal gøre efter. Eller I kan udfordre hinanden i forskellige gymnastik- og styrketræningsøvelser, såsom sprællemænd, mavebøjninger og planke. På den måde får I pulsen op, samtidig med at I har det sjovt.

Tag naturen med indenfor

Naturen er en del af os. Og vi er en del af den. Så hvorfor ikke bringe noget af naturen med indenfor? Når du på de solrige dage er på familietur i naturen, kan du ruste dig til regnvejrsdagene. Tag sten, muslinger, kogler, blade og andre fine naturfund med hjem, så du på de grå dage kan bruge de indsamlede skatte til at lave kreative projekter med dit barn. I kan fx male på sten og kogler, så de kommer til at ligne små dyr, eller I kan binde muslingeskaller sammen til en smuk uro.

Til jeres male- og tegneprojekter er det en god idé at vælge svanemærket hobbymaling og svanemærkede tusser. Svanemærket betyder, at produkterne lever op til strenge miljø- og sundhedskrav. Bl.a. må de ikke indeholde parfume eller stoffer, der er på EU’s liste over stoffer, der er mistænkt at være hormonforstyrrende. Pigmenterne er uden uønskede tungmetaller, og der er mindst mulig brug af konservering. Samtidig er kvaliteten testet.

Læs bøger

Brug noget tid på at fordybe dig i gode bøger – det er der nemlig mange fordele ved. En god bog kan opsluge dig og få dig til at glemme alt om tid og sted. Når du kobler fra på den måde, kan din krop og dit sind få lov at stresse af og geare ned. Og så kan læsning udvide dit ordforråd, bidrage med ny viden og stimulere din hjerne.

Har du mindre børn, kan du læse historier højt. Bagefter kan du foreslå børnene at lave en tegning af historien, da det er en god måde for dem at forholde sig til og forstå det, de har hørt. Og de sikkert trænger til en aktiv beskæftigelse efter at have siddet stille og lyttet.

Har du større børn, kan I sætte jer sammen i hver jeres ende af sofaen med hver jeres bog. På den måde kan I sagtens være sammen om at læse.

Ryd op i skuffer og skabe

Selvom oprydning måske ikke er det ord, der resonerer bedst hos børn, kan oprydning faktisk gøres til en ganske hyggelig aktivitet sammen som familie. Hvis I har god tid på en gråvejrsdag, kan I sætte god musik på anlægget og sammen gennemgå skuffer, skabe og hengemte kasser.

Måske finder I ting, tøj og andet, som I ikke længere bruger. Bagefter kan I pulje de ting, I har samlet, og se, hvad der kan gives videre, hvad der kan sælges, og hvad der skal affaldssorteres og smides ud. På den måde kan du lære dit barn om genbrug. For selvom dit barn måske ikke længere leger med et bestemt stykke legetøj, kan det have stor værdi for andre børn. Og hvis legetøjet er i stykker, kan det ved at blive affaldssorteret korrekt, blive genanvendt. I kan også gøre en lille konkurrence ud af det, ved at se, hvem der kan tjene flest lommepenge ved at sælge de brugte ting videre.

Kom væk fra skærmen

Det kan være hyggeligt at se en god film eller spille et sjovt spil på computeren eller tabletten. Men prøv, om du også kan finde på indendørsaktiviteter, der får dit barn væk fra skærmen. I kan fx lægge et puslespil med mange brikker, spille et sjovt brætspil for hele familien, løse krydsord, skrive postkort til bedsteforældrene eller tegne.

Særligt op til sengetid er det en god idé at slukke for diverse skærme, så dit barns hjerne kan omstille sig og få ro. Flere undersøgelser viser nemlig, at brug af elektronik lige før sengetid forstyrrer søvn og døgnrytme.

Inddrag børnene i køkkenet

Prioriter at bruge lidt ekstra tid i køkkenet, når du har mulighed for det – og inddrag gerne dit barn i madlavningen. Mindre børn kan sagtens hjælpe med at blande salaten i skålen, forme boller, pynte kage eller dække bord. Det vigtige er, at de får en følelse af at hjælpe til i familien. Og når de hjælper til i køkkenet, føler de tit også større ansvar for maden. På den måde øges nysgerrigheden, og kræsenheden falder.

Har du større børn, kan de måske selv få lov at vælge menuen og tilberede måltidet. Lad dem bladre i kogebøger, og lær dem at følge en opskrift. Tal med dem om de råvarer, I bruger, og lær dem basale teknikker til madlavningen. Giver du dine børn gode madvaner, giver du dem et godt skub mod et sundt liv.

Med god tid i køkkenet kan I også kaste jer ud i lidt større madlavningsprojekter, såsom at bage lækkert brød, sylte sjove råvarer eller måske endda lave is.

Lav dine fotobøger

Selvom der er mange fordele ved, at de fleste billeder i dag er digitale, er der intet som at bladre i fysiske fotos og tale om gode minder. Så brug noget tid med familien på at kigge på og rydde op i jeres digitale billeder, fx på telefonen, og saml dem i fine, fysiske fotobøger. Det kan fx være en fotobog over året, der gik, eller det kan være bøger med billeder fra særlige ferier, begivenheder eller højtider. Det er hyggeligt at lave fotobøgerne, og det er hyggeligt at kigge i dem, når de er færdige. Og så er fotobøgerne også en rigtig god gaveidé – fx til bedsteforældrene.

Lyt til podcasts

Podcasts har mange af de samme gode egenskaber som bøger. Du kan fordybe dig i spændende historier, blive klogere på et specifikt emne eller bare lade dig underholde af et hyggeligt sludreprogram. Og fordi, du hverken skal bruge øjnene til at læse eller hænderne til at bladre, giver podcasts dig mulighed for enten at lukke øjnene og slappe helt af, imens du lytter. Eller du kan lytte, mens du bruger dine hænder til noget andet, såsom at strikke, rydde op eller lave mad.

Der findes efterhånden podcasts til enhver smag. Så hvad enten du foretrækker true crime, oplysende dokumentarer eller sjove samtaler, er der helt sikkert en podcast, der passer til dig og dit behov.

Har du børn, som ikke er store nok til at lytte til podcasts endnu, kan I overveje at låne en lydbog eller to til en afslappende stund.

Brug tid på velvære

I de fleste børnefamilier er hverdagen travl og til tider stressende. Og det kan være svært at få klemt selvpleje og velvære ind. Det vigtigste udgangspunkt for velvære er din søvn, din kost og din krop. Sørg for at få nok søvn, sund og varieret kost, frisk luft samt rigelig motion. Men i din ferie eller weekend, hvor du har ekstra tid, kan du give den et ekstra nøk op på velvære-skalaen og lave en hyggelig hjemmespa.

Har du børn, kan du twiste konceptet og forkæle familiens yngste med en børne-spa. Du kan fx servere en sund smoothie til dem, som de kan nyde. Alt imens de lytter til rolig musik og slapper af i deres badekåber. Det kan også være, at de gerne vil have forkælet fødderne med et fodbad og lidt fodmassage. Har du børn med langt hår, kan en del af forkælelsen være opsætning af håret, mens de fleste børn nok vil nyde lidt forsigtig hovedbundsmassage.

Gør hovedrent

Vi danskere opholder os typisk i hjemmet i 12-15 timer i døgnet, og derfor har indeklimaet i vores hjem stor betydning for vores ve og vel. Et dårligt indeklima kan bl.a. medføre træthed, hovedpine og irritation af slimhinder i næse, øjne, svælg og luftveje. Og det kan også være årsag til eller forværre alvorlige sygdomme. Der er heldigvis flere ting, man kan gøre for at skabe et sundere indeklima. Og noget af det kan man sagtens gøre sammen som familie, nemlig rengøring.

Der er nok andre ting, dine børn har mere lyst til at lave, end at hjælpe til med hovedrengøringen. Men det er vigtigt at lære sine børn, at det er vigtigt at holde hjemmet rent. Ikke bare fordi, at rengøring gør hjemmet pænere at se på – men også fordi, at det bliver sundere at være i. Så i stedet for at betragte rengøringen som en sur pligt, kan I prøve at gøre det til et sjovt projekt. Sæt noget musik på anlægget, som I alle kan lide, og kom i sving. Som ekstra motivation kan I måske aftale, at I fejrer den færdige rengøring med en god middag eller en filmaften.

Det kan være svært at finde inspiration til ferien, men med lidt fantasi og velvilje kan du få nogle hyggelige dage med den nærmeste familie.

LÆS OGSÅ: Guide til god håndhygieje