Nyd julemaden - og spis sundt mellem nytår og jul.

Tung eller sund julemad?

Klassisk julemad kan – og skal – nydes med god samvittighed. Og med enkle råd kan du komme gennem julen uden ekstra julekilo på sidebenene.

Kostkonsulent fra Hjerteforeningen, Hanne Skov og diætist Kirsten Sonne har gode råd til en sundere og lettere december og jul.

Gør din jul lidt lettere

Lav ikke om på julen. Det vigtigste er, hvad vi spiser mellem nytår og jul – ikke mellem jul og nytår. Hvis du spiser sundt normalt, så kan du godt spise lidt usundt ved særlige lejligheder.

Lad være med at proppe kroppen med julemad. Spar på mængderne, og tænk kvalitet i stedet for kvantitet.

Du kan ikke ”spar op” til et stort måltid. Tværtimod. Overspisning af julemad er skidt, især når du ikke er vant til fed mad.

Husk at figner, dadler, abrikoser indeholder meget sukker og mange kalorier. Gå i stedet efter nødder og mandler og en lille smule god marcipan og mørk chokolade.

Vær opmærksom på, at julemaden er meget salt. Det er ok på enkelte dage som f.eks. juleaften, hvor skindet og sværen skal være sprød.

Til klassiske julefrokoster kommer løbende nye retter ind på bordet. Få et overblik over retterne på forhånd og udvælg dine favoritter.

Begynd med at spise en masse fisk. Det er en sund bund med masser af de gode fedtsyrer.

Der er meget mættet fedt i ost, men nyder du et godt ostebord, så fravælg fede kiks, lyst brød og smør. Alternativer er f.eks. knasende ristet rugbrød eller godt fuldkornsknækbrød.

Grøntsager og salat er altid godt – også til julebordet. Der findes masser af lette, lækre og sunde julesalater, der passer til resten af julemenuen.

Husk at komme ud i den friske luft og gå en tur mellem de mange måltider i julen. Det hjælper på fordøjelsen, og lidt motion er med til at forbrænde noget af den fede mad.

Kilde: dr.dk

Læs også om grønt og fornuftigt julekøkken.

More Stories
Skab hyggelige oaser i dit udendørsrum med et solsejl