Ændret boligmarked kræver ændret salgsstrategi

sælgere med ejendomsmægler
Et ændret boligmarked kræver ændret salgsstrategi.

Efter et par hektiske år på boligmarkedet, hvor coronaen satte sit aftryk i form af en eksploderende interesse for boliger og ikke mindst sommerhuse, er markedet nu vendt tilbage til det mere normale.

Et ændret boligmarked kræver ændret salgsstrategi

Stigende rente og faldende forbrugertillid skubber til denne udvikling. Det er derfor ikke usandsynligt, at vi den kommende tid kommer til at opleve faldende boligpriser på alt andet end de mest attraktive ejendomme. Det betyder, at man som boligsælger skal ændre strategi. Både hvad angår prissætning og markedsføring af boligen.

“Generelt bevæger vi os mod mere normale tilstande, hvor udbuddet af boliger i højere grad matcher efterspørgslen”, siger Jan Nordmann, der er kommunikationschef i EDC. “Samtidig ser vi en markant stigende rente, hvilket gør det dyrere at finansiere sin nye bolig. Sammen med faldende forbrugertillid, som i høj grad er udløst af krigen i Ukraine, har vi to faktorer, som på sigt vil udløse faldende priser. I modsat retning trækker, at vi fortsat har et lavt udbud af boliger til salg, og beskæftigelsen er rekordhøj. Min forventning er derfor, at vi kommer til at se et forandret boligmarked de kommende måneder. Men nok ikke et dramatisk forandret marked.”

Sæt prisen rigtigt fra starten

Det afdæmpede marked betyder, at man som boligsælger skal benytte en anden salgsstrategi, end man skulle for et år eller halvandet siden.

“I et opadgående marked kan man som sælger sætte prisen relativt højt, og så afvente at markedet rammer samme pris. Men den går ikke i et nedadgående marked. Sætter man ikke en skarp pris fra starten af, kan man risikere at halte efter markedet. Og derefter se sig nødsaget til at sætte prisen ned flere gange”, uddyber Jan Nordmann. “Det kan resultere i lange salgstider og i nogle tilfælde også skræmme købere væk.”

Novasel - Perskindol

Det ændrede marked betyder tillige, at man som boligsælger skal overveje, hvor kraftigt boligen skal markedsføres. I de sidste par års marked, hvor boligerne blev revet væk, valgte mange sælgere drosle ned for markedsføringsindsatsen. F.eks. ved at sætte til salg som et såkaldt skuffesalg. “Den tendens ser vi stadig, men i takt med at der bliver længere mellem køberne, bør man kraftigt overveje, om det fortsat er den rigtige strategi at undlade annoncering”, siger Jan Nordmann.

Boligsalget i 2022 til dato ligger ca. 30 pct. under salget i samme periode 2021. Sidste år (og især første halvdel af sidste år) var dog det bedste år nogensinde for salg af boliger og helt atypisk. I forhold til et gennemsnitligt år er salget i 2022 indtil videre ca. 8 pct. bedre. Det er især salget af sommerhuse, der er faldet, mens ejerlejlighederne klarer sig bedst.

Et ændret boligmarked kræver ændret salgsstrategi. Læs ovenfor.

author avatar
Jeanet Gugic

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

[yikes-mailchimp form=”1″]

Jøhl – Grethe