Greenwashing – kan vi stole på virksomhedernes grønne påstande?

greenwashing og virksomheder

Hvad er Greenwashing?

Greenwashing er i sin simpleste forstand, vildledende, grøn markedsføring. Forbrugerombudsmanden hævder at der begås Greenwashing, når der sås påstande om et produkt eller en virksomhed er grøn, bæredygtig, klimavenlig eller lignende, uden tilstrækkelig dokumentation.

I takt med at flere forbrugere foretrækker grønnere og mere bæredygtige produkter, forsøger flere virksomheder at tilpasse deres forretningsmodel, til den grønne efterspørgsel. Det resultere i, at alt for mange virksomheder kommer til at pynte med flotte ord, men tomme påstande.

Ved Greenwashing forsøger virksomheder, at dække over det ubæredygtige og uetiske ved deres produkter.

greenwashing og virksomheder
Greenwashing

Er du opmærksom på Greenwashing?

Det kan være udfordrende, for ikke at sige umuligt som forbruger, at gennemskue hvornår et produkt rent faktisk er bæredygtigt og grønt.

Mange store virksomheder som BMW og Danish Crown, har modtaget uendelig mange klager vedrørende deres reklamekampagner, hvori de forsøger at markedsføre et klimaskadeligt produkt eller produktion, som værende grønt. I Danmark er det Forbrugerombudsmanden der behandler klager vedrørende vildledende markedsføring.

Politikerne er blevet mere opmærksomme på virksomhedernes grønne påstande, i et forsøg på, at beskytte forbrugerne og fremtidens grønne udsigter. For hvis forbrugerne ikke kan navigere i, hvilke grønne påstande som er falske og sande, ser fremtiden hverken grøn eller bæredygtig ud.

Hvordan tager vi de grønne valg?

Det er særligt brancher som fødevareindustrien, modebranchen og transportbranchen, som modtager Greenwashing klager. For at undgå at blive snydt af Greenwashing, bør du overveje følgende:

  • Stil dig kritisk overfor idylliske reklamer, som er skabt for at forføre dig som forbruger
  • Vær realistisk – hvor grøn kan en benzinbil eller en kødproducent være?
  • Bliv ikke narret af de grønne buzzwords, såsom: bæredygtig, cirkulær, genanvendelig, grøn, klimakontrolleret og klimavenlig.

Flere lande begynder at at tage affære og dykke ned i, om virksomhedernes markedsføring af et produkt, stemmer overens med deres miljømæssige tiltag. For at skubbe verden i en mere bæredygtig retning, kræver det, at reglerne bliver skærpet i EU og ikke kun i Danmark.

Hele 53% af virksomheder placeret i EU, markedsføre dem selv som værende mere grønne end de er og med utilstrækkelig dokumentation.

EU-kommissionen er for nyligt kommet med et nyt forslag til et direktiv, som skal sikre at forbrugerne ikke vildledes i deres forsøg på, at træffe grønne beslutninger. Direktivet vil b.la. bevirke, at der skal opstilles klare retningslinjer og kræv til, hvordan virksomhederne skal kunne dokumentere deres miljømæssige udsagn. Direktivforslaget er fra marts 2023 og du kan læse mere om det her.

Læs vores guide til hvordan du gør dit køkken grønnere her.

Novasel - Perskindol
author avatar
Sophia Stæhr

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Jøhl – Grethe