Ifølge Offerundersøgelsen 2023 blev knap 190.000 danskere udsat for digital svindel. Det er en stigning for foregående år, og peger på, at der er flere former for it-kriminalitet der er i vækst.
Offerundersøgelsen er gennemført i samarbejde med Københavns Universitet
Offerunderundersøgelsen er udarbejdet af Justitsministeriets Forskningskontor og gennemført i samarbejde med Københavns Universitet, Rigspolitiet og Det Kriminalpræventive Råd.
Digital svindel og IT-kriminalitet
At flere og flere danskere udsættes for digital svindel anses som et samfundsproblem. Den digitale udvikling går stærkt og det faktum at kunstig intelligens bliver mere udbredt, forventes den digitale svindel at vokse yderligere.
Der er flere områder og måder man kan blive svindlet på. Onlinehandel er der, hvor flest danskere er blevet udsat for snyd. Det kan være på falske webshops eller ved handel mellem private. Handel mellem private kan foregå på f.eks. DBA, Facebook Marketplace eller GulogGratis.
Også begrebet kontaktbedrageri kan være grundlag for svindel. Kontaktbedrageri er, når folk overfører penge til svindlere, der har oprettet kontakt via sociale medier eller datingsider.
Det Kriminalpræventive Råd opfordrer derfor borgere til at udvise forsigtighed, når de er online for at undgå IT-kriminalitet. Et godt råd er at undgå forhastede beslutninger, at tage sig god tid inden man betaler eller deler personlige oplysninger.
Undgå svindel af en der beder om penge
Bekræft identiteten
Du bør bekræfte identiteten på den person du er i kontakt med. Du kan kontakte personen eller virksomheden f.eks. via et hovednummer. Hvis det er en du kender, kan du selv oprette kontakt ved at ringe på det nummer, der er indkodet på din telefon.
Vær skeptisk
- Hvis nogle beder dig om penge eller personlige oplysninger, bør du være skeptisk. Du skal være opmærksom på bedrageri og tegn herpå, hvis det er en forespørgsel om hurtige overførsler af penge eller personlige oplysninger. Også hvis kommunikationen virker anderledes end normalt eller ved en udsædvanlig historie.
Giv aldrig personoplysninger
- Personlige oplysninger som MitID eller personlige koder skal aldrig deles. Du skal også beskytte dine adgangskoder ved at ændre dem regelmæssigt og brug ikke koder som din fødselsdato el.lign.
Undgå svindel når du handler med privatpersoner
- Når du handler på platforme som f.eks. DBA el.lign. så tjek om personen er valideret med MitID. Du kan også vælge at betale med MobilePay, der også kræver MitID-registrering.
- Hvis det er muligt, så aftal fysisk møde. Så kan du se at både varen og personen eksisterer.
- Er det dig der sælger en vare, så acceptér kun betaling fra køber selv.
Undgå webshops der er falske
- Du skal tjekke om webshoppen tilbyder sikker betaling. Kig efter om webadressen starter med https:// eller om den er markeret med hængelås-symbol. Det indikerer nemlig, at siden beskytter dine betalingsoplysninger.
- Virksomheden bør have lettilgængelige kontaktoplysninger på hjemmesiden. Oplysninger om telefonnummer, e-mailadresse, evt. en fysisk adresse samt sociale medieprofiler med en vis form for aktivitet. Du kan også tjekke på krak.dk eller 118.dk. Hvis oplysninger mangler her, kan det være tegn på en falsk webshop.