Har du hørt om Lakserytteren? Det har mange børn og unge, og efter hans deltagelse i Vild med Dans kender mange voksne også Rasmus Kolbe, som er hans borgerlige navn.
Lakserytteren tryllebinder
”Det er sgu svært at få point for at være kreativ i skolen”. Rasmus Kolbe er kendt på sociale medier som Lakserytteren, der tryllebinder børn og unge med sin kreativitet og tegninger. Han har en million internationale følgere på mediet TikTok, mere end 103.000 følgere på Instagram og 80.000 abonnenter på YouTube.
Innovativt og nytænkende
”I min optik er kreativitet en kerneevne vi alle har. Nogen er gode til det og nogen er knap så gode til det. Det er et spørgsmål om, hvor meget man har øvet sig. Jeg bruger min kreativitet rigtig meget i forhold til, når jeg laver YouTube-videoer. Jeg tegner ting for ligesom at visualisere – det kan være til en bog, men kunne lige så godt være til et møde, hvor man prøver at forklare noget.
For et land som Danmark, er det at kunne tænke innovativt og nytænkende sindssyg vigtigt. Det er noget af det, vi har været rigtig gode til historisk, og som vi måske er faldet lidt af på.”
Fællesskaber på internettet
Rigtig mange børn og unge finder fællesskaber på internettet i en eller anden niche, som de finder spændende. ”Jeg syntes lidt, at der manglede noget for alle de kreative børn. For mig var det lige så meget, at der var et sted, hvor man faktisk kunne blive udfordret. Man kunne se videoerne og selv prøve at lave tegningen. Ikke bare som en malebog, men at man faktisk skulle tænke sig lidt om.”
I forbindelse med Lakserytterens seneste fantasy roman ”Legender fra Odysïa – Griskernes Hemmelighed” var tanken at lave en bog, hvor børnene blev en del af bogens univers. I den forbindelse modtog Lakserytteren over 5.000 tegninger.
”Jeg er jo ikke den eneste der har den effekt på sin følgerskare. Jeg ser det som et billede på den tid, vi befinder os i. En af grundene til at jeg ville være med i Vild med Dans var, at jeg ser det som et reelt samfundsproblem. Mange børn og unge er på sociale medier fuldstændig alene, og uden at deres forældre har nogen idé om, hvad de laver. Hvis vi kan få forældrene til at være mere nysgerrige på, hvad deres børn foretager sig på internettet, og børnene ved, at de voksne interesserer sig for hvad de laver, så tror jeg vi kommer til at forså hinanden lidt bedre.”
Det starter jo med snakken
”Når et barn skal begynde at cykle i skole selv, så er forældrene super involverede i den oplevelse. Man går turen, man cykler den sammen, køber ny cykelhjelm og lader først barnet køre selv, når man er helt sikker på, at det har barnet helt styr på og kan alle trafikregler. På YouTube siger man: her er en iPad, nu må du prøve dig frem. Der er faktisk en masse ting, vi kan gøre bedre som voksne. Det starter jo bare med snakken, men mange har berøringsangst. Hvilket er ærgerligt, for børn har jo ikke ændret sig. Mange af de følelser og dilemmaer der kan opstå på sociale medier – man kan måske blive holdt uden for en gruppe eller risikere at blive mobbet på YouTube – det er jo det samme, som da forældrene var børn og blev drillet i skolen eller ikke måtte være med i en leg. Jeg tror problematikkerne er de samme, men så snart der kommer den digitale del ind over, så er der mange der står af og tænker, det har jeg jo ikke forstand på, så kan jeg ikke hjælpe.
Der skal vi hanke op i os selv som voksne. Vi er nødt til aktivt at tage del i, at det bliver en god oplevelse for børnene.”
Rasmus Kolbe aka. Lakserytteren
Født 1991 i Lund uden for Horsens
Uddannet i kommunikationsdesign på Designskolen i Kolding
Har en million internationale følgere på TikTok, mere end 103.000 følgere på Instagram og 80.000 abonnenter på YouTube
Kreativ direktør i influencerbureauet WeAreCube
Har udgivet flere bøger til børn og er aktuel med anden bog i serien af interaktive børnebøger
LÆS OGSÅ: Det vi ikke selv er herre over skal prioriteres højest; mød Christian Borregaard fra 3xbeliggenhed.